Köpvillkor

Köp- och leveransvillkor

Företagsinformation

Zweed Furniture AB
Björkliden 21
SE-256 56 Helsingborg
Telefon: +46 40 608 02 00
Bankgiro: 898-6473
Bank: Swedbank
Organisationsnummer: 556964-7778
E-mail: hello@zweed.se

Köpvillkor

Ålder

Du måste vara 18 år eller äldre för att få köpa i Zweed Furnitures nätbutik.

Köp

Avtal om köp träffas i och med det att du mottar en orderbekräftelse via e-post efter att du lagt en order och slutfört betalning alternativt genomgått godkänd kreditprövning i nätbutikens kassa.

Felaktiga uppgifter

Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera eventuella felaktiga uppgifter angående pris och leveranstid.

Tryckfel

Vi reserverar oss för eventuella ”tryckfel” i produktinformation och för att produktbilder inte alltid exakt återger produkternas verkliga utseende. Hur färgen i bilder återges kan variera mellan olika bildskärmar.

Force Majeure

Vi förbehåller oss rätten att åberopa Force Majeure i sådana situationer där detta är tillämpbart.

Priser

I priserna ingår moms med 25 %. Vi förbehåller oss rätten att justera priser i förhållande till ändringar i skatt, avgifter eller liknande. Dessa prisjusteringar regleras omedelbart då vi anser det vara befogat. Vi reserverar oss även för eventuella felaktiga priser på grund av till exempel ”tryckfel”.

Leveransvillkor

Din leverans ordnar vi alltid så snabbt som möjligt, om inget annat är överenskommet. Många av våra varor finns på vårt centrallager och skickas iväg inom 2-5 vardagar. För dagsaktuell leveranstid på just din vara, kontakta oss på +46 40 608 02 00 eller hello@zweed.se.

Vid beställning av varor med olika leveranstider levererar vi dessa till dig vid ett tillfälle om skillnaden i leveranstid inte överstiger 4 veckor. I annat fall ingår delleverans.

Frakt och leverans Sverige

Vi levererar till adresser inom Sverige. Fri frakt gäller oavsett orderbelopp. Mindre försändelser skickas som paket till DHL Servicepoint utlämningsställe för avhämtning. Outlösta paket debiteras med 295 kr för att täcka frakt och hantering.
Övriga transporter sker med LGT och deras samarbetspartners. Leveransavisering sker med sms eller telefon för bokning av leveransfönster. Avisering till mottagaren sker 30 min före leverans. ID-kontroll av mottagare sker. I tjänsten ingår ett (1) leveransförsök enl. överenskommen tid. Är mottagaren trots detta inte anträffbar på överenskommen tid för att motta sin leverans kan ny leveranstid avtalas mot en tillkommande fraktavgift på 595 kr.

  • Leverans till tomtgräns/port: 0 kr.
  • Inbärning, 2 personer, till en (1) av kunden anvisad plats: 595 kr.
  • Inbärning, montering, omhändertagande/återvinning av emballage: 995 kr. Tjänsten erbjuds i Stockholm, Göteborg och Malmö med omnejd.

Samtliga priser är baserade på transport till landfasta destinationer. Exempelvis så ingår inte båtavgifter och vidare leverans från båt utan detta får arrangeras och bekostas av mottagaren. Trafikverkets färjor anses som farbar väg. Om Zweed Furniture måste erlägga någon form av avgift i samband med färjetransport så kommer denna att vidaredebiteras kunden.
Med montering avses alla möbler som inte ska tak- eller väggmonteras eller sättas ihop som t ex Molto-systemet.

Fraktkostnader Europa

Vi levererar generellt enbart inom Sverige. Vid leveransförfrågan till Europa vänligen kontakta oss på telefon +46 40 608 02 00 eller hello@zweed.se.

Att tänka på vid mottagande av möbler

Vägen in till möbelns plats ska vara rensad så vi inte riskerar att riva ner lampor eller andra möbler. Vi tar inget ansvar för saker som står i vägen och går sönder. Platsen där möbeln ska stå ska var förberedd så att smidig utplacering kan ske. Observera att chaufförerna inte alltid har möjlighet att, av arbetsmiljöskäl, ta av sig skorna vid tunga lyft. Täck därför gärna över ditt golv om de är ömtåliga och fläckkänsliga.
Kontrollera att det är möjligt att frakta möbeln i hiss alternativt att det går att komma in via dörrar och trapphus. Vintertid är det viktigt att väg/gång in till huset är framkomlig och isfri. Vägen fram till leveransadressen ska vara farbar och framkomlig.

Leveransförseningar

Om leveransförseningar eller avvikelse uppstår utifrån din preliminära leveransvecka meddelar vi dig via e-post eller telefon. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från alla ersättningskrav till kund gällande leveransförseningar.

Betalning & säkerhet

Betalning

Tillsammans med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, erbjuder vi följande betalningsalternativ där betalningen görs direkt till Klarna:

  • Betala inom 14 dagar: Betalningstid är 14 dagar från avsändandet av varorna. Villkoren för betala inom 14 dagar finner du här. Du hittar mer information om Klarna här och kan läsa deras användarvillkor här.
  • Konto: Klarna Konto är en kontokredit som tillhandahålls av Klarna och som ger kredittagaren möjlighet att delbetala sina köp månadsvis med minst 1/24 (minimum 50 SEK) av totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkända villkoren. För mer information om Klarna Konto inklusive allmänna villkor och Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation finner du här.
  • Betala Direkt: Betala Direkt baseras på autogiro och ditt konto debiteras först när butiken har hanterat din beställning och skickat din order. Villkoren för Betala direkt finner du här.
  • Banköverföring: Ditt konto debiteras omedelbart efter att beställningen har lagts.

Du hittar mer information om Klarna här och kan läsa deras användarvillkor här.
För att kunna erbjuda Klarna som betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med dem. Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy.

Reklamationer

Vid transportskador, se under rubriken Transportskador. Du har tre års reklamationsrätt, avseende produktfel, enligt konsumentköplagen. Den förutsätter att alla skötselråd följs och normal aktsamhet iakttagits. Underlätta gärna din reklamation genom att dokumentera ev. synliga skador/förändringar med bilder. Vid godkänd reklamation står Zweed Furniture för returfrakten. I de fall reklamation inte godkänns faktureras fraktkostnaden till dig som kund i efterhand. Anmälan av en reklamation görs till oss på hello@zweed.se.

Ångerrätt – distanshandel

Vid köp i vår nätbutik gäller distanshandelslagen. Det innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du mottagit varan. Varan ska vara i lika gott skick som när du fick den, det vill säga omonterad, oanvänd och oskadd. Vid retur skall varan packas i originalemballaget. När du utnyttjar ångerrätten står du som kund för returfrakten. Vid köp av en produkt som är specialtillverkad eller på annat sätt fått en tydlig personlig prägel för dig så gäller inte ångerrätten. Önskar du returnera din order kontaktar du vår kundservice på hello@zweed.se eller +46 40 608 02 00. Vi bokar då returfrakt åt dig. Mindre försändelser, DHL Servicepoint: 295 kr. Möbler, Zweed Furnitures valda transportbolag: 595 kr. Transportbolaget kontaktar dig för att boka hämtning.

Transportskador

Vid leverans skall godset alltid kontrolleras. Avvikelser (godsskada, emballageskada, saknat kolli) skall noteras på frakthandlingen/handscannern och signeras av chaufför och mottagare. Samma förfarande gäller vid hämtning av paket/gods hos paketombud/godsterminal. Anmälan skall omgående göras till vår kundtjänst på tel. +46 40 608 02 00 eller hello@zweed.se. Om skadan upptäcks vid uppackningen skall detta anmälas till Zweed Furniture senast inom 4 dagar från mottagandet. För en effektiv och snabb hantering av reklamationen bör digitala bilder på godsets emballage samt bilder på den skadade varan bifogas och skickas till hello@zweed.se Observera att varorna inte får förflyttas eller användas innan reklamationsärendet är slutfört samt att emballaget sparas för ev. besiktning.

Personuppgifter & Sekretesspolicy

De person- och kontaktuppgifter du lämnar till oss i samband med köp eller annan kontakt hanteras med största respekt och i enlighet med Svenska Personuppgiftslagen (PUL). När du lägger en beställning hos oss godkänner du att vi använder och lagrar dina uppgifter i våra datasystem för att kunna fullfölja våra åtaganden gentemot dig. Det handlar t.ex. om att kunna leverera dina varor, leveransavisera men också om att informera dig om nyheter och erbjudanden.